2016. okt 03.

Miért fontos az érzelmi intelligencia alakítása kora gyermekkorban? 1.rész

írta: Brecz Vera
Miért fontos az érzelmi intelligencia alakítása kora gyermekkorban? 1.rész

cooperative-1246862_1920_1.jpgElőző cikkemben említettem a különböző intelligencia fajtákat, melyek szoros összefüggésben állnak azzal, hogy egy gyerek hogyan, milyen úton-módon nevelhető, fejleszthető a leghatékonyabban. Az ő saját egyéni „nyelve” az, amit a legkönnyebben megért, beszél, tanul és használ.

Mindannyian más erősségekkel, készségekkel, kompetenciákkal születtünk, és teljesen természetes, hogy minden gyerek más-más területen „beszél”, és teljesít jobban. Ezt azért fontos tudni, mert ettől igen nagymértékben függ a tanulási folyamat sikeressége, a harmonikus személyiségfejlődés.

 Aki verbálisan erős, annak inkább rímekbe szedve, akár elverselve, mesébe öltve célszerű átadni az információt, akinél pedig inkább a mozgásos-kinesztétikus intelligencia dominál, annak egyszerűbb, ha eltornázom, vagy esetleg egy konkrét mozgássorhoz kapcsolom ugyanazt az információt. A kifinomult térlátással rendelkező gyerekek nagyon szeretik a rajzokat, ábrákat, formákat, melyeket könnyen megjegyeznek, és könnyen elő is hívnak emlékezetükből, és így tovább… Mindenki másképp kódol és dekódol. Egy szülő, vagy pedagógus hatékonyságát nagymértékben fokozza, ha megtanulja ezeket a különböző nyelveket „beszélni”, és így, személyre szabottan szólítja meg a gyereket.

Van azonban egy igen fontos terület, melyben egy nyelvet beszélünk. Az érzelmi intelligencia területe. Az érzelmek definiálása, megismerése, átélése és megfelelő kezelése rendkívül fontos a mindennapi életben. Munkahelyen, vagy a családban betöltött szerepünk, sikeres helytállásunk nagyban függ attól, hogy hogyan alakulnak társas kapcsolataink, hogyan fejezzük ki, vagy kezeljük érzéseinket, érzelmeinket. Az EQ már kora gyermekkorban jelentősen befolyásolja a szociális kapcsolatok alakulását. A teljesség igénye nélkül felsorolok néhány területet, melyekben elengedhetetlen az érzelmi intelligencia magas fokú megléte.

 Együttműködési készség/Viselkedés társas feladatokban / Szociabilitás / Konszenzus / Kudarctűrő képesség / Bizalom / Kapcsolatteremtés / Önismeret / Önazonosság / Empátia / Csoportkohézió / Én-kép / Metakommunikáció / Szociális Észlelés / Motiváció / Önkifejezés / Humorérzék / Érzelmek adekvát kifejezése

Következő írásomban szeretnék egy-két ötletet megosztani Veletek, hogy hogyan lehet elősegíteni az EQ alakulását.

Várlak vissza

V.

 

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá

Együttműködés EQ Érzelmi intelligencia Pedagógus Személyiségfejlődés Társas kapcsolatok Sikeres szülő